اخبار فناوری و تکنولوژی _ گوشیدان

بررسی انواع گوشی های بروز و سایر محصولاتی که در دنیای تکنولوژی قرار دارد.

اخبار فناوری و تکنولوژی _ گوشیدان

بررسی انواع گوشی های بروز و سایر محصولاتی که در دنیای تکنولوژی قرار دارد.

گوشیدان یک منبع اطلاعاتی درباره بروزترین و محبوبترین گوشی ها و سایر محصولاتی که در دنیای تکنولوژی قرار میگیرد است که هدف اصلی آن بالا بردن سطح اطلاعات عمومی شما در زمینه تکنولوژی و فناوری است. شما عزیزان با استفاده از مطالبی که برایتان جمع آوری میکنیم میتوانید در خرید گوشی و ... بهتر عمل کنید و با اطلاعات کافی به تهیه محصول مورد نظر خود بپردازید.
طبقه بندی موضوعی
يكشنبه, ۲۰ تیر ۱۴۰۰، ۰۴:۲۴ ب.ظ

معرفی گوشی موبایل آیفون 12 پرو

 

امسال اپل بیش از هر زمان دیگری به خریداران قدرت انتخاب بین چندین مدل را می‌دهد. در اینجا به نقد و بررسی آیفون 12 پرو، سومین گوشی معرفی شده از شرکت اپل برای سال 2021 می‌پردازیم. این گوشی در مقایسه با آیفون 12، دارای دوربین بهتری می‌باشد و برای بدنه آن از شیشه بهره گرفته شده است. دوربین استفاده شده در این گوشی دارای یک لنز تله فوتو با بزرگنمایی نوری 2 برابر، اسکنر LiDAR برای کاربردهای AR و فوکوس کم‌نور است و می‌تواند با حالت Night عکس‌های پرتره بگیرد.

اگرچه لیست به روزرسانی‌های آیفون 12 و 12 پرو آن‌چنان تغییری با هم ندارد اما این گوشی در مقایسه با نسل قبل خود، دارای پردازنده سریعتر، اتصال 5G، صفحه بزرگتر با مقاومت در برابر خرد شدن، حالت Night برای دوربین UW، ضبط ویدئو Dolby Vision، پشتیبانی MagSafe و LiDAR جدید است اما مهمتر از همه، طراحی جدیدیست که اپل با سری 12 ارائه می‌دهد و بلافاصله باعث می‌شود که همه آیفون‌های قبلی کمتر مدرن به نظر برسند چرا که گوشی‌های جدید بخشی از طراحی گوشی‌های آیفون 5 و یا 4 را بهره می‌برند. در ادامه به تحلیل ویژگی‌های آیفون 12 پرو می‌پردازیم.

 

طراحی و ظاهر گوشی آیفون 12 پرو

آیفون ۱۲ پرو بدون شک یک محصول زیبا و چشم‌نواز است. طراحی سری آیفون ۱۲ کاملاً متحول شده تا اپل امسال حرف S را کنار بگذارد و یک‌راست از ۱۱ به ۱۲ برود. کمتر شرکتی این‌قدر جسور است که در سال ۲۰۲۰ طراحی تخت را انتخاب کند، اما اپل با تکیه بر کاربران وفادار خود به‌راحتی تصمیمات‌اش را عملی می‌کند. طراحی آیفون ۱۲ پرو تا حد زیادی به آیفون ۴ و ۵ نزدیک شده اما ویژگی‌های مهمی مثل حاشیه باریک اطراف نمایشگر و ناچ بزرگ را حفظ کرده است. حالا پس از چند سال می‌توانید آیفون را روی میز به شکل ایستاده قرار دهید.

انحنای لبه‌های نمایشگر، سوایپ کردن را ساده‌تر و لذت‌بخش‌تر می‌کند و جلوه زیبایی به گوشی می‌بخشد ولی کار کردن با نمایشگر تخت هم کار سختی نیست. فقط کمی طول می‌کشد که به آن عادت کنید. لبه‌های فریم هم به‌هیچ‌وجه تیز و آزاردهنده نیستند و نمی‌دانم چرا بعضی کاربران از این موضوع شکایت کرده‌اند.

فریم استیل آیفون ۱۲ پرو کاملاً براق است و به‌راحتی می‌توانید تصویر خودتان را در آن ببینید. این فریم براق از همان لحظه‌ای که گوشی را در دست می‌گیرید کثیف می‌شود اما وظیفه اصلی‌اش یعنی محافظت از شیشه‌های پشت و روی بدنه را تمام و کمال انجام می‌دهد. سپر سرامیکی شیشه روی نمایشگر و گواهی IP68 را هم که در نظر بگیرید، آیفون ۱۲ پرو به یکی از مقاوم‌ترین پرچمداران دنیای موبایل تبدیل می‌شود.

آیفون ۱۲ پرو تقریباً هم‌اندازه و هم‌وزن آیفون ۱۱ پرو است اما نمایشگر بزرگ‌تری دارد. این موضوع با کاهش حاشیه اطراف نمایشگر محقق شده و نسبت نمایشگر به بدنه هم از ۸۲ درصد در نسل قبل به ۸۶ درصد رسیده است. ابعاد ناچ اما بدون تغییر باقی مانده و همچنان فضای وسیعی را به خودش اختصاص داده است.

شیشه پشت بدنه آیفون ۱۲ پرو روکش مات دارد و اثر انگشت را به خودش جذب نمی‌کند. ماژول دوربین روی قطعه شیشه‌ای براق سوار شده و تنها یک میلی‌متر بیرون‌زدگی دارد. در واقع این گوشی یکی از معدود پرچمداران بازار است که روی سطح صاف لق نمی‌زند. رنگ آبی جدید اپل یا همان Pacific Blue هم فقط در قسمت ماژول دوربین کاملاً آبی است و بقیه پنل پشتی به خاکستری شباهت بیشتری دارد.

در دست گرفتن آیفون ۱۲ پرو واقعاً لذت‌بخش است. زیبایی و کیفیت ساخت فوق‌العاده به کنار، ابعاد و وزن گوشی هم در محدوده طلایی قرار دارد. کار کردن با گوشی با یک دست به‌سادگی امکان‌پذیر است و در درازمدت هم دست شما را خسته نمی‌کند.

 

صفحه نمایش

آیفون 12 پرو یک نمایشگر 6.1 اینچی OLED با رزولوشن 2532*1170 و تراکم پیکسلی 460 دارد. پوشش شیشه‌ای -سرامیکی آن به همراه محافظ اولئوفوبیک، این‌بار کمتر آلودگی‌ها را به سمت خودشان جذب می‌کنند. این صفحه نمایش از کیفیت HDR10 و Dolby Vision پشتیبانی می‌کند بنابراین شما می‌توانید از محتواهای HDR که در اکثر سایت‌های پخش ویدیو پشتیبانی می‌شوند، لذت ببرید.

این پرچمدار اپل از تکنولوژی‌های True Tone و Wide Color هم پشتیبانی می‌نماید و به ویژگی Haptic Touch که توسط موتور لمسی ایجاد شده نیز مجهز است. از نظر امکاناتی، صفحه نمایش آیفون 12 پرو همانی است که پیش از این در آیفون 11 پرو دیده بودیم با این تفاوت که حالا کمی بزرگتر شده و به جای 5.8 اینچ، 6.1 اینچ سایز دارد. افزایش ناچیز رزولوشن در این پنل OLED نیز کافی است تا تراکم پیکسلی به 460 پیکسل بر هر اینچ برسد. با همه اینها، همچنان شاهد یک نمایشگر OLED با ناچ بسیار بزرگ و نرخ بازسازی 60 هرتزی و موتور لمسی 120 هرتزی هستیم.

 

ناچاریم که تأیید کنیم اپل صفحه نمایش دارای نرخ بازسازی سریع را به این محصولش نیاورده است. البته برای کسانی که غرق در سیستم نرم‌افزاری iOS شده‌اند یا همچنان گوشی قدیمی با نرخ نوسازی 60 هرتزی ساخته شده توسط دیگر شرکت‌ها دارند، نداشتن نرخ بازسازی 120 هرتزی نمی‌تواند موضوع چندان تعیین‌کننده و با اهمیتی باشد.

اگر شما حالا تصمیم گرفته‌اید از اندروید سوئیچ شده و سراغ iOS بیایید، این قضیه که یک آیفون گران‌قیمت هنوز نرخ بازسازی سریع را ندارد، قطعاً آزارتان خواهد داد زیرا در میان گوشی‌های میان‌رده اندرویدی نیز بسیاری از دستگاه‌های ساخته شده در سال 2020 نرخ بازسازی 90 یا حتی 120 هرتزی دارند. به هر حال، منتظر می‌مانیم تا آیفون 13 پرو نرخ بازسازی سریع‌تری داشته باشد.

 

اپل مدعی شده که حداکثر روشنایی آیفون 12 پرو و آیفون 12 به ترتیب به 800 و 600 نیت می‌رسد حال آنکه این دو موبایل توانسته‌اند تا کنون نهایت روشنایی 1200 نیتی را به ثبت برسانند. این ادعاها دقیقاً در آزمایش‌های انجام شده به واقعیت تبدیل می‌شوند زیرا تا کنون به اثبات رسیده که آیفون 12 پرو 802 نیت روشنایی داشته است. حداقل روشنایی هم 1.8 نیت می‌باشد که یک نمره فوق‌العاده به حساب می‌آید.

در هیچ گوشی آیفونی معمولاً نهایت روشنایی خودکار وجود ندارد هرچند نبود این گزینه در صفحه نمایشی که بسیار درخشان است اصلاً احساس نمی‌شود.

نمایشگر آیفون 12 پرو دقت رنگ زیادی دارد. تفاوت رنگی حداکثری در این موبایل در حالت sRGB به 3.0 و به صورت میانگین به 1.9 می‌رسد. این تلفن همراه به طور تمام و کمال از DCI-P3 پشتیبانی می‌کند و به صورت خودکار و در مواقعی که امکان‌پذیر است، به آن سوئیچ می‌شود. مطابق معمول، این دقت رنگ در تمام سطوح روشنایی، حتی مقدار 1.8 نیتی وجود دارد.

 

 

دوربین

آیفون 12 پرو دوربین عقبی دارد که پیش از این نمونه آن را در آیفون 11 پرو دیده بودیم. در اینجا حالا سه لنز 12 مگاپیکسلی و در جلو یک لنز 12 مگاپیکسلی حضور یافته‌اند. اسکنر لیدار نیز برای فوکوس خودکار به کار خواهد رفت تا به گوشی جهت گرفتن تصاویر پرتره با پس‌زمینه تار واقع‌گرایانه کمک کند. سنسور SL 3D هم که برای تشخیص چهره با ویژگی Face ID استفاده شده، برای گرفتن عکس‌های پرتره سلفی به کار گرفته رفته است.

لنز اصلی ماژول سه‌گانه قاب پشتی، 12 مگاپیکسلی با اندازه 1.4 میکرومتری و فاصله کانونی 26 میلی‌متری است. دریچه دیافراگم این سنسور به f/1.6 می‌رسد حال آنکه در آیفون 11 پرو گشودگی دیافراگم f/1.8 بود. سیستم ثابت‌سازی اپتیکال به همراه فاصله کانونی دو پیکسلی نیز در اینجا استفاده شده است.

دومین لنز، 12 مگاپیکسلی اولترا واید اولترا واید با اندازه 1 میکرومتری و فاصله کانونی 13 میلی‌متری است. این لنز دارای فوکوس خودکار بوده و خبری از سیستم ثابت‌سازی اپتیکال تصاویر در آن نیست. در نهایت به لنز سوم یعنی تله فوتو 12 مگاپیکسلی می‌رسیم که 1 میکرومتر سایز، فاصله کانونی 52 میلی‌متری و دریچه دیافراگم f/2.0 دارد. این لنز می‌تواند به صورت اپتیکال و به میزان 2 برابری روی سوژه زوم کند و از سیستم ثابت‌سازی اپتیکال تصاویر و فوکوس خودکار تشخیص فاز (PDAF) نیز پشتیبانی می‌کند.

دوربین سلفی این تلفن همراه 12 مگاپیکسلی 1 میکرومتری با فاصله کانونی 23 میلی‌متری و دریچه دیافراگم f/2.2 است. شیوه فوکوس کردن در این لنز بار دیگر ثابت می‌باشد. زمانی هم که می‌خواهید با آن عکس‌های پرتره بگیرید، عمق آنها را به کمک اسکنر SL 3D به ثبت می‌رساند بنابراین انتظار داریم تصاویر پرتره باکیفیتی بگیریم. همه این چهار لنز توانایی ضبط ویدیوهای 4K با نرخ 60 فریم بر ثانیه و با ویژگی‌های ثابت‌سازی سینمایی و رنج دینامیک گسترده را دارند و همه‌شان قادرند تا فیلم‌های Dolby Vision HDR را با تمامی فریم‌ریت‌ها ضبط کنند.

بیشتر بخوانیم:

نسل جدید آیفون SE در سال 2022

 

باتری و اسپیکر گوشی آیفون 12 پرو

آیفون 12 پرو اپل دارای همان باتری 2815 میلی‌آمپر‌ساعتی آیفون 12 معمولی است، یعنی حدوداً 7 درصد از آیفون 11 پرو کوچکتر است. در صورت خرید آداپتورهای برق سازگار، تلفن از شارژ سریع با سیم و بی سیم پشتیبانی می‌کند. آیفون 12 پرو در تست باتری ما خوب عمل کرد. او زمان مکالمه، وبگردی و فیلم مشابه آیفون 12 را دارد. زمان مکالمه و وبگردی باتری IPhone 12 Pro مشابه آیفون 11 پرو است اما در مقابل آیفون 11 پرو عملکرد بهتری در پخش فیلم دارد. عملکرد آماده به کار آیفون 12 نسبت به 11 پرو کمی بدتر شده و به همین دلیل است که درجه استقامت نهایی نیز کمی پایین‌تر است.

ما همچنین هنگام انجام بازی‌ها سعی در تخلیه باتری داشتیم و پردازنده گرافیکی iPhone 12 Pro کارآمدتر بود و تلفن یک ساعت بیشتر از iPhone 11 Pro در بازی مقاومت می‌کند. آیفون 12 پرو دقیقاً مانند آیفون 8، X ،XS و سری 11، از شارژ سریع باتری از طریق USB Power Delivery پشتیبانی می‌کند. همانطور که قبلاً عنوان کردیم، اپل این تلفن 1000 دلاری را بدون شارژر ارسال می‌کند اما شما می‌توانید شارژر PD 20W اپل یا آداپتور سازگار با USB-PD دیگر را جداگانه خریداری کنید. اگر آیفون 12 پرو با شارژ 0 درصد را با شارژر 20 وات اپل شارژ کنید، در مدت زمان 30 دقیقه، 59 درصد باتری آن پر می‌شود.

آیفون 12 پرو درست مثل همه آیفون‌های اخیر صدا را از طریق بلندگوهای استریو پخش می‌کند. یک اسپیکر در پایین و بلندگوی دیگر در داخل بریدگی صفحه وجود دارد که به عنوان یک هدفون نیز عمل می‌کند. خروجی کاملاً متعادل است. آیفون 12 پرو در تست بلندی صدای ما بسیار خوب است و با آیفون 12 و 11 پرو هم تراز است. کیفیت صدا و صدای میانه عالیست و نت‌ها نیز به خوبی ارائه می‌شوند. به طور کلی، اینها بهترین اسپیکرهایی هستند که توسط تلفن‌های هوشمند ارائه می‌شود.

بیشتر بخوانیم:

معرفی بهترین اپل واچ های بازار

 

ویژگی نرم افزاری

آیفون ۱۲ پرو با آخرین نسخه از سیستم‌عامل iOS به دست کاربران می‌رسد؛ یعنی دقیقاً همان iOS 14 که یک ماهی می‌شود برای آیفون ۶S و جدیدتر در دسترس است. در نتیجه اگر آیفون فعلی شما iOS 14 را دریافت کرده، به خوبی با ویژگی‌های جدید این سیستم‌عامل آشنا هستید. از آن طرف آیفون ۱۲ پرو هم ویژگی انحصاری خاصی ندارد که آن را از دیگر آیفون‌ها متمایز کند. با این اوصاف بد نیست به مهم‌ترین ویژگی‌های این سیستم‌عامل بار دیگر اشاره کنیم.

همان‌طور که در بررسی iOS 14 هم گفتم، این نسخه از سیستم‌عامل تغییراتی دارد که نحوه تعامل شما با iOS را بعد از چندین سال دگرگون می‌کند. ویجت‌ها و اپ لایبرری، دو ویژگی اصلی این نسخه هستند که در آیفون ۱۲ پرو به بهترین شکل اجرا می‌شوند. با این حال ویجت‌ها با آن چه کاربران سیستم‌عامل اندروید می‌شناسند کمی تفاوت دارند.

تفاوت اصلی زمانی نمایان می‌شود که شما بخواهید از ویجت موسیقی برای کنترل موسیقی استفاده کنید. آن‌گاه متوجه می‌شوید که کنترلرهای پخش موسیقی نه در ویجت اپ موزیک و نه در ویجت‌های شخص ثالثی مانند اسپاتیفای وجود ندارد. دلیل این اتفاق این است که نگاه اپل به ویجت‌ها با آن چه که گوگل برای اندروید در نظر گرفته تفاوت دارد. اپل به ویجت‌ها به چشم یک شورت‌کات نگاه می‌کند تا یک ویجت.

در نتیجه اگر این تفاوت ویجت‌ها را بپذیرید، مشکل دیگری با آن‌ها نخواهید داشت و ویجت‌ها به بهترین شکل وظیفه خود را انجام می‌دهند. همچنین انتخاب ابعاد آن‌ها نیز بسیار ساده است. کافیست به پنل ویجت‌ها رفته و ابعاد ویجت مورد نظر را انتخاب و آن را به میان آیکن‌ها اضافه کنید. چینش ویجت‌ها دست شما را در شخصی‌سازی محیط کاربری iOS باز می‌گذارد و به راحتی و با کمی وقت گذاشتن می‌توانید به ترکیب دلخواه خود برسید.

موضوع دیگری که به نظر من تاثیر بیشتری در تعامل با آیفون ۱۲ پرو دارد، وجود ویژگی اپ لایبرری است. این ویژگی مانند «App Drawer» موجود در اندروید است. البته ردپای اپل را می‌توان در این ویژگی هم دید. اپ‌ها بر اساس دسته‌بندی درون اپ استور دسته‌بندی شده و شما هم نمی‌توانید آن را تغییر دهید. به عبارتی شما نه می‌توانید اپ‌ها را میان دسته‌بندی‌ها جابجا کنید و نه می‌توانید نام این دسته‌بندی‌ها را تغییر دهید.

خبر خوب این است که شما می‌توانید صفحاتی را که نیاز ندارید را مخفی کرده و تنها از یک صفحه با برنامه‌های مورد علاقه خود استفاده کنید. در طول مدتی که من از iOS 14 استفاده کردم، بیشترین استفاده را از همین ویژگی مخفی کردن برنامه‌ها و ویژگی «Stack» بردم. ویژگی گفته شده به شما اجازه می‌دهد چندین ویجت با ابعاد یکسان را روی هم دیگر قرار دهید و با سوایپ بین آن‌ها به سادگی بین ویجت‌ها جابجا شوید.

آیفون ۱۲ پرو به سادگی هرچه تمام، فرامین شما را اجرا می‌کند. البته یک نکته آخر را هم فراموش نکنید: به دلیل تغییر رزولوشن پنل آیفون ۱۲ پرو، بسیاری از برنامه‌ها هنوز بروزرسانی نشده و ممکن است برخی از المان‌ها طراحی آن‌ها به درستی دیده نشوند. در نتیجه کافیست کمی صبوری کنید تا این موضوع هم حل شود. این موضوع در رابطه با آیفون ۱۲ هم صدق می‌کند.

 

ویژگی سخت افزاری

آیفون ۱۲ پرو اولین چیپست ۵ نانومتری دنیای موبایل یعنی اپل A14 Bionic را در سری آیفون ۱۲ استفاده کرده است. طبق اعلام اپل این چیپست در مقایسه با نسل قبل از نظر توان پردازش عمومی و پردازش گرافیکی تا ۵۰ درصد و از نظر توان پردازش هوش مصنوعی تا ۷۰ درصد قوی‌تر است. البته می‌دانید که در دنیای واقعی، تفاوت این‌قدر محسوس نیست و اهمیتی هم ندارد. آیفون‌ها همیشه سریع بوده‌اند و تا ۴-۵ سال هم سریع باقی می‌مانند. افزایش حافظه رم به ۶ گیگابایت و افزایش فضای ذخیره‌سازی پایه به ۱۲۸ گیگابایت را هم باید به فال نیک گرفت.

 

جمع بندی

آیفون 12 پرو گوشی هوشمند بسیار خوبی است اما نمی‌تواند دلیل مناسبی برای این باشد که آیفون 11 پرو را بفروشید و آن را بخرید. پیشنهاد ما آن است که همچنان از موبایل سال قبل استفاده کنید و اگر خیلی نسبت به خرید آیفون جدیدتر مصر هستید، بهتر است پول خود را برای آیفون 12 پرو مکس خرج کنید.

البته وقتی صحبت از آیفون‌ها می‌شود، معمولاً منطق زیاد به کار نمی‌آید. بسیاری‌ها این موبایل‌ها را می‌خرند چون فقط “آیفون‌های جدید” هستند و دوست دارند همیشه در چشم دیگران بدرخشند بنابراین اشخاصی که برای بهره‌مندی از ویژگی‌ها و تکنولوژی‌های تازه سراغ این تلفن‌های همراه می‌روند، کمیاب می‌باشند. در این بین، بعضی‌ها معمولاً آیفون 3، 4 یا 5 ساله‌ای دارند که می‌خواهند از دست آن راحت شوند و در نهایت یکی از گوشی‌های جدید اپل را می‌خرند.

اگر شما هم از جمله همین افراد هستید که آیفون قدیمی دارید، مطمئناً از حضور آیفون 12 پرو در بازار و امکانات پیشرفته‌تری که ارائه می‌کند راضی خواهید شد. البته برای بهره‌مندی از تمام توانایی‌های این دستگاه، باید یک شارژر جدید نیز بخرید زیرا اپل همراه با گوشی‌های جدیدش این قطعه را به فروش نمی‌رساند.

واقعیت آن است که از آیفون 12 پرو انتظارات بیشتری داشتیم ولی به نظر می‌رسد حالا با آیفون 11 پرو بازیافت شده روبه‌رو هستیم که نمی‌تواند انتخاب وسوسه‌کننده‌ای به شمار بیاید. با همه اینها، سیستم دوربین پیشرفته‌تر، نداشتن صفحه نمایش ProMotion و کمبود نوآوری در برخی از زمینه‌ها، به ما این فرصت را می‌دهند که به راحتی بتوانید تصمیممان را برای خریدن یا نخریدن این دستگاه بگیریم.

در صورتی که شما عزیزان تجربه استفاده از این مدل را دارید خوشحال می شویم که در آخر این صفحه در قسمت کامنت های گوشیدان نظرات و تجارب خود را با ما و دوستانتان در میان گذارید.

 

 

 

 

 

 

 

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی